tisdag 27 januari 2009

Ordens magi...

Det är när orden nästan automatiskt landar i worddokumentet, som det känns riktigt bra att skriva. När skrivflödet infinner sig och orden bara finns där, när historien utvecklar sig av sig självt och fingrarna bara skriver ner den. När man häpnar över den intrig, som man själv just skrivit ned och undrar, var kom den ifrån? Det pratas ofta om inspiration och skrivflyt, och även om jag kan sätta mig ner och skriva när som helst, så är det bara när flytet infinner sig som det blir riktigt bra. Ibland hjälper det varken att ta en dusch eller sätta på en platta med Lasse Winnerbäck, orden vill helt enkelt inte trilla dit. Och skriver jag då, så märks det i redigeringsarbetet sen, det är de texterna som jag inte blir nöjd med, medan jag kan häpna över dem jag knappt behövt tänka för att skriva ned. Visst är det märkligt? Skrivandet… vi skrivande människor, det finns liksom massor av människor som lever inom oss, som behöver få komma ut och få sitt sagt genom skrivandet och orden. Och när ingen av dessa har något att säga, så blir det helt enkelt inte så bra. Men ibland... så har dom massor att säga. Det är magi… det skrivna ordets magi.
.

6 kommentarer:

  1. Visst är det magi! Tänk att några ord, kan säga mer, än en hel föreläsning!! Magi, när den är som bäst! Hoppas du får en härlig onsdag! Kramiz M

    SvaraRadera
  2. Wow vad häftigt att du skriver!! Själv älskar jag deckare och slukar allt som kommer i min väg, så jag ser verkligen fram emot att kunna ta del av dina böcker :)

    Anna

    SvaraRadera
  3. Visst är det häftigt! Och ibland dyker det upp en ny person i historien, en person som man inte alls hade planerat skulle vara med från början. Då vet jag sällan hur personen är, men efter ett tag, när vi blir "bekanta", framträder karaktärsdragen. Låter galet men det är så det funkar, åtmintstone för mig, och det är så himla spännande!

    kram
    Karina

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig om vartenda ord. Det är så härligt att höra hur det flyter på. Underbart och inspirerande. Så härligt att ha nån som du därute i cyberrymden som förstår precis vad det handlar om och som sätter ord på känslor som jag känner igen så väl. Hela dagen försvann för mig igår, men nu ska jag ägna de närmaste dagarna i stort sett helt åt boken. Så skönt och så kul det ska bli. Tack för inspirationen. Härligt att du finns därute! Känns som om vi börjar bli en grupp kollegor här i bloggvärlden som stöttar och inspirerar varandra. Det betyder så mycket. Kramar, Lina

    SvaraRadera
  5. Måste också säga att jag är otroligt nyfiken på din bok. Hoppas du signerar ett ex åt mig när den blir utgiven. Jag läser mycket deckare även om jag inte gett mig på att skriva nån ännu. Tror jag skulle skrämma slag på mig själv med de där mordscenerna. Håller mig till relationsdramatik så länge. Det kan vara nog så läskigt *skratt* Kram igen, Lina
    http://skrivarlya.blogspot.com

    SvaraRadera
  6. Tack för era fina kommentarer, och för att ni är intresserade av det jag skriver.

    Lina: Visst är det fantastiskt att vi kan stötta och inspirera varandra. Och precis som du, så känner jag att vi är en liten grupp, som kan bolla tankar med varandra. Härligt :-)
    Självklart ska jag signera ett ex åt dig, om det nu blir nån bok :-)
    Vad det gäller att skriva deckare, så får jag nog en liten kick av de läskiga scenerna. Och sen så är det ju så kul att sväva iväg med historien, och föra läsaren i oväntade riktningar, som förhoppningsvis inte leder denne till en lösning förrän de absolut sista sidorna :-)

    Kram
    Victoria

    SvaraRadera