lördag 3 januari 2009

Nya framsteg...

Jag förundras var gång jag tar Worker Boy med mig till fårhagen över vilka fantastiska framsteg han gör, blott fyra månader gammal. Han kunskaper och instinkter är otroliga, och kanske beror det på de fina skotska och irländska linjerna från hans föräldrar.
Eftersom han är så ung så har jag inte börjat med "riktig" vallträning ännu, utan bara låtit honom busvalla lite för att tända honom, samt tränat lydnaden både med och utan får. Men idag fick den lilla valpen mig att tappa hakan åter en gång.
Jag tog ut en liten flock om fem tackor i hagen, och Boy rusar genast iväg för att balansera upp dem. Sen kommer han till mig på inkallning, bara det en bedrift för hans låga ålder (det är en sak att lyda till vardags, och en helt annan när det finns får i närheten). Vi har börjat träna lite på Walk on - kommandot (framåt), och döm om min förvåning när jag ger honom kommandot, utan att egentligen förvänta mig något, när han sakta går rakt mot fåren. Jag ger honom Lay down (ligg), och han lägger sig. Det måste vara en tillfällighet, tänker jag men fortsätter ändå. Men matte, vad tror du om din valp?... han fortsätter på detta vis över hela fältet och flyttar lugnt och metodiskt flocken över hela fältet. När jag sedan ger honom "schschhh", springer han runt och balanserar upp. Vad ska det bli av detta underverk? Detta ger mig naturligtvis stora förhoppningar inför vallhundsåret 2009, och tack Nathalie för vår nye arbetskamrat!



Tyvärr så fick jag inte med kameran ut idag, men jag bjuder på en några dagar gammal vinterbild istället.

4 kommentarer:

  1. Va roligt att läsa din text! Så bra att det fungerar så fint med lilla Worker. Jag "lånade" din text och lite bilder till min blogg hoppas det var okej.
    MVH
    Nathalie en stolt uppfödare

    SvaraRadera
  2. Hej, Victoria!
    Snubblade över din fina blogg av en händelse! :-)
    Jättekul att läsa, du verkar ha det jättefint!
    Allt gott från mig och Skrivarlinjen på distans!
    Elisabet,
    som lyckats prångla in fyra utropstecken efter varandra i det här meddelandet...

    SvaraRadera
  3. Nathalie: Självklart får du "låna" både bild och text. Det är bara roligt. Ha det bra! Kram..

    Elisabet: Kul att du hittade hit, och trevligt att du gillar min blogg! Det har gått en tid sedan Sörängen nu, men jag skriver på på mina deckare och väntar på att något förlag ska nappa:-)
    Jag ser verkligen fram emot att få läsa din bok, när den kommer ut framåt våren.
    Ha det gott. Kraaam...

    SvaraRadera
  4. Kramar i mängd tillbaka till dig, nu ska jag kika in här då och då och följa dina öden och äventyr. Jag tror du kommer att hitta förlag så småningom - ingen fara, det är bra det du skriver! Fortsätt bara...

    SvaraRadera