fredag 2 maj 2008

Brännmärkt


av Catharina Ingelman-Sundberg, Widdingprisbelönad 1999 för sitt historiska skrivande. Brännmärkt är den första boken i en trioligi om Anne Persdotter. Och den leverar ett stycke härlig svensk medeltid på ett lättsamt, men ändå tidstroget sätt. Denna bok fångade mig omedelbart, och bara några rader in i boken var jag fast och jag kan definitivt säga att detta är en utav de bästa böcker jag läst.
Det är sent 1300-tal och på havet utanför Stockholm befinner sig Anne Persdotter och hennes man, på väg ifrån Lübeck till Stockholm för att börja ett nytt liv. Spänningen blir omedelbart ett faktum då Anne är högravid ute på stormigt hav och skeppet sjunker. Som enda överlevande tar hon sig iland och lyckas, trots plundrande skärgårdsbor, klara sig undan och tar sig sargad in till det medeltida Stockholm. Den rika borgarhustrun har mist både man, tillhörigheter och pengar. Utan vare sig mat eller husrum börjar värkarna och hon ska föda sitt barn.
Berättelsen för läsaren framåt i ett raskt tempo, och författaren lyckas hela boken igenom bibehålla spänningen. Att författaren är historiker och kunnig på sin sak märks av den detaljrika bilden av den medeltida staden med dess invånare. Stockholm är en orolig stad vid den här tiden, då svenskar och tyskar slåss om makten samtidigt som danska drottning Margareta vill erövra staden. Och som om inte detta vore nog, så härjar vitaliebröderna runt om i staden, dessa Östersjöns sjörövare som sätter skräck i människorna.
Boken bjuder på en fantastisk historielektion, som inte går att slita sig ifrån. Den drabbar även på ett känslomässigt plan, som kan locka fram tårarna hos den känslige. Att boken dessutom skildrar svensk historia från en kvinnlig vinkel, ger en mer levande och självständig bild av den kuvade medeltidskvinnan. Kärlek, svek och blodigt allvar, blandat med gycklare och lekmän gör denna bok oslagbar. LÄS. Nu ska jag hugga tänderna i bok nummer två: Förföljd.

2 kommentarer:

  1. Jag håller helt med , en av de bästa böcker jag läst och du blir inte besviken på tvåan det lovar jag.

    SvaraRadera
  2. Visst var den bra, sådär historikst spännande som jag älskar. Jag håller med om att tvåan också var bra, fast jag gillade nog Brännmärkt bättre. Skulle ha skrivit en recension på den med, men det hanns inte just då och nu är det för längesedan jag läste den. Vet du när trean kommer?

    /Victoria

    SvaraRadera