torsdag 4 december 2008

Rallybrudar


Ikväll tog jag och min äldste son en kväll för oss själva, som vi tillbringade på bio tillsammans. Vi bänkade oss med en enorm popcorn framför bioduken och såg Rallybrudar.







Äntligen en bra gjord film som utspelar sig i Vämland utan att förlöjliga värmlänningar och vränga till dialekten. Det här är bra och skildrar 60-talets landsbygd, så som det var. Och kan vara ännu idag, med bilmekanikern, lokalredaktören och servitrisen som alla känner varandra och som dessutom spelar i ett band tillsammans på helgerna i Fensbols Folkets Park. Härlig och trovärdig sextiotalsfeeling. Filmen skildrar också en levande bygd med levande människor som vill ägna sig åt konsten, men som hålls tillbaka och beskrivs som konstiga av omgivningen. En revolt tar sin början, lantisarna vill också bli nånting. I den här filmen är det framförallt kvinnorna som gör revolt genom att ta för sig på det mest manliga området som finns i värmlandsskogarna. Rally. Nostalgin flödar på duken genom alla gamla Volvo PV, Amazoner och Saab V4:or som spinner fram längs slingriga grusvägar. Det är Bergslagsrallyt och K.A.K Rally, och brudarna kör så det ryker. Detta utspelar sig under en tid då resultatet ännu hängde mest på föraren, istället för på plånboken och högteknologiska inställningar. En härlig nostalgifilm, som jag som rallyälskande värmlänning kommer att se om många gånger. Ett stort plus också för urvalet av skådespelare. Eva Röse var som klippt ock skuren för rollen.

2 kommentarer:

  1. Hej! Det var inte lätt att kommentera hos dig men nu har jag kommit in iaf!

    Jag missade Rallybrudar fast min son var med som dansande statist! Får se den på dvd sedan istället.

    Hur går det med dina skriverier?

    ha en toppen kväll!

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag absolut du ska göra, och det var massor av dansscener, så då såg jag säkert din son där i vimlet. Jag gillade filmen skarpt, det var en rättvis skildring mot Värmland, tycker jag.

    Skriverierna ja... jag älskar att skriva, och kan inte låta bli. Min första roman är klar,(väntar bara på att något förlag ska nappa, annars trycker jag själv). I väntans tider har jag påbörjat en uppföljare. Mina karaktärer har fått ett eget liv i mitt huvud, och idérna bara rullar på. Det jag skriver är deckare i Arvikamiljö, där framförallt två huvudpersoner figurerar. En ensam polis, samt en reporter som lämnat karriärslivet bakom sig och letar efter livets mening.
    Jag är sååå sugen på att läsa din bok... alltid kul att stöta på likasinnade, som inte kan leva utan det skrivna ordet, på så nära håll dessutom. Skriver du på något projekt just nu?

    Ha en skön kväll.

    /Victoria

    SvaraRadera