Elisabet Norin debuterade för en dryg månad sedan med sin bok - Mamma minns du mig. Nu gästar hon min blogg.
Elisabet Norin är verksam som handledare på kurser i kreativt skrivande. Sedan många år tillbaka är hon också aktiv som lektör och litteraturkritiker, främst i Kristianstadsbladet. Elisabet har tidigare varit medförfattare i olika litterära projekt, Mamma minns du mig är hennes första roman. Sajt: http://www.elisabetnorin.se/.
Boken bygger delvis på självupplevda händelser, har det varit till fördel/nackdel i skrivandet av boken?
Eftersom jag alltid varit ett fan of fantasin hade jag inte kunnat föreställa mig att första boken skulle bli en blandning av fantasi och verklighet. Jag är överraskad själv av hur bra det gick att ta avstamp i verkligheten och sedan stuva om och fylla på så att det ändå känns som en trovärdig historia. Fördel, alltså. Men vissa saker gick inte att berätta. De blev för råa.
Boken handlar om att vara anhörig till en demenssjuk, kan boken hjälpa andra i liknande situationer?
Det är min förhoppning. Framför allt när det gäller att stå på sig mot personer som representerar myndigheterna. Ibland drivs de av en annan agenda än man själv gör när man har omsorg om sin anhöriga. De har också fördomar om andra. Scenen med Claras telefonsamtal med biståndshandläggaren är i det närmaste autentisk. Fruktansvärt.
Har skrivandet fungerat som terapi för dig?
Inte vad det gäller sjukdomen: vi har ältat situationen med vår Alzheimerdrabbade mamma/mormor otroligt mycket i familjen, på telefon och när vi träffats. Men när det gäller arvet, identiteten och förmågan att handskas med liv och livsbeslut, kan det stämma: jag vet lite om min mamma men nästan inget om min mormor. Där finns en tystnad som ligger och retar.
Du har lyckats med konsten att skriva enkelt samtidigt som boken berör på djupet, var det ett medvetet val att skriva på det viset?
Mmm, den här historien skulle berättas på ett sätt som passade personerna i den och då var det nödvändigt att hålla sig borta från det litterära språket. Jag blev också väldigt inspirerad på en engelsk skrivarkurs jag gick för några år sedan. Den engelska traditionen är mycket mer ”pratsam” än svensk minimalism. Men under skrivandets gång kom också uttryck från min barndomsdialekt upp. Överraskande! Sen vill jag förstås att läsaren ska bli berörd. Skratta och gråta. Gärna samtidigt. :-) Med hjälp av ett vardagligt språk.
Du är skönlitterär debutant, berätta om din väg mot en färdig bok, skrivprocessen från frö till hårda pärmar.
De första utkasten var bara avsedda för mig själv: försök att hålla fast stunden, de sista flämtande minnesbilderna, den sista genuina kontakten med psyket som varit mammas hela mitt liv. Först senare kom tanken att sätta samman allt till en roman. När jag sedan satt sista punkt följde många omskrivningar då vänner och andra läste och gav respons på texten. Jag har skickat manus till förlag flera gånger och sedan skrivit om mellan refuseringarna. Sammantaget tror jag det är en bättre text som sedan blev antagen, än som först var ”klar”. Från de första fragmenten till boken nu i april har det nog gått fem-sex år.
Och till sist, vad kommer vi att få läsa av dig i framtiden?
Förhoppningsvis en handbok i prosaskrivande: jag samlar mina erfarenheter som pedagog, litteraturvetare, recensent och författare och skriver. Sedan har jag en idé om en ny roman, men det är just nu lite hemligt!
Mamma minns du mig är en bok som berör på djupet, och den för läsaren träffsäkert genom ett sjukdomsförlopp. Den väcker tankar och lyfter fram det lilla i det stora. Elisabet lyckas verkligen med att fånga vardagens ögonblick, och som läsare måste jag gång på gång stanna upp och tänka att precis så kan det ju kännas. Och budskapet blir fram emot slutet mycket tydligt. Trots det tragiska i berättelsen, så är det med ett leende på läpparna som jag lägger ihop boken.
Clara står mitt i livet och inser plötsligt att hon blivit mamma till sin egen mamma, ett mycket svårare uppdrag än hon någonsin kunnat drömma om.
/Victoria
Bokens omslag har gjorts av Anna Karlsson, a form & design i Göteborg.
När förlaget frågade mig vilka tankar jag hade om omslag visste jag en sak: det svartvita fotot från Gudrun Romeborns utställning i Jönköping för snart tio år sedan skulle passa perfekt! Med sina osäkra nivåer och tolkningsmöjligheter gav det en ton som jag kände var i balans med romanen. Så efter mitt önskemål köpte förlaget in bilden och den och mitt manus skeppades elektroniskt till Anna i Göteborg. Anna kom upp med det som nu är bokens omslag och ett alternativ som byggde på mina idéer och som jag helst vill glömma just nu.
För mig kändes det som att Anna har hittat precis det jag ville meddela. Hon förmedlar känslan fullständigt klockrent och lägger dessutom till nyanser som jag inte visste fanns i texten.
Vill man ha ett dedicerat exemplar av boken handlar man på Elisabet Norins sajt. Eller så köper man boken här.
Fortsätt följa Elisabet Norins bloggturné här.
.
måndag 4 maj 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Vilken fin intervju du har gjort. Väldigt bra frågor och intressanta svar. Ska hålla utkik efter boken. Har hört om den på andra håll och blivit väldigt nyfiken. Spännande om Elisabet skriver en handbok framöver. Älskar sådana passionerat. Det finns ju så mycket att lära.
SvaraRaderaKram, Lina
Lina: Tack snälla, visst är det trevligt med författarbesök i bloggen!
SvaraRaderaJag rekomenderar absolut Elisabets bok, kan också tipsa om att hon redan gett ut en handbok i skrivande, I textens rum - om konsten att skriva, finns att köpa på hennes sajt, tror jag :-)
Kram
Victoria