måndag 2 mars 2009

En magisk dag på berget

Det har varit en sagolikt magisk dag på berget idag. Skidorna och jag har kommit väl överens och underlaget har varit fantastiskt. Även idag dalade snöflingorna smått ner över oss när vi tidigt var uppe på fjället, där vi njöt av att susa nedför mjuk manchester under morgontimmarna. Vi började med kabinbanan upp till Skutan där vinden höll sig på otroliga 1 sekundmeter, helt otroligt, jag är van vid att nästan blåsa bort däruppe. Men det fortsatte vara vindstilla hela dagen, och på eftermiddagen sprack himlen upp riktigt ordentligt. Nu helt vindstilla… och sol. När liftarna stängde klockan halvfem var jag och sonen kvar högst upp på fjället. Vi lade oss att vila en stund i snön, med en eftermiddagssol som värmde skönt. Sen njöt vi av dagens sista skidtur nedför hela berget till vår skilodge.
Efter en lång skiddag gick vi sedan på fin restaurang (en fördel med att befinna sig i Åre är att man kan knalla in på en sådan i både skidkläder och pjäxor utan att någon reagerar). Killen beställde in en stor hamburgare med strips, medan jag smaskade i mig sushi (med pinnar) och en stor stark på det. Efter maten blev det en tur med den hundra år gamla liften Bergbanan, och vem tjatade sig inte till att få stå framme hos chauffören om inte min son J Ja, minst sagt, dagen har bjudit på skidåkning, när den är som bäst.


Sonen vilar sig lite uppe på Tväråvalvet

Olympiagondolen tar oss denna gång upp till toppen


Sonen är stolt över sig själv då han åker i Störtloppet, backen där världseliten kommer att strida i World Cup finalen nästa vecka.
-Jag ska berätta för pappa att jag åkt i samma backar när han ser den på teve, säger sonen.


Här förbereds med säkerhetsnät inför tävlingarna



Så sagolikt vackert att det inte kan beskrivas med vare sig ord eller bild... det måste upplevas!




Dagen avrundas med en välförtjänt burgare och stor Cola respektive sushi och stor stark
.

1 kommentar:

  1. Jag säger bara en sak, åååååååå!!!

    /Karina

    SvaraRadera